Het is nu zo okt 21, 2018 10:45 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 bandenmaat op standaard stalen velgen 
Auteur Bericht
Scheurneus

Antwoord met een citaat
Bericht bandenmaat op standaard stalen velgen
Er liggen nu 195/65 R16 banden op mijn Vivaro. Persoonlijk vind ik dat eigenlijk te smalle banden (uitzicht) voor zulke grote wagen.

Op het portier hangt een sticker met de juiste bandendruk en daar staan nog andere maten zoals 205/65 en 215/65. Kan men deze zonder problemen op de standaard stalen velg leggen ? En tonen deze dan ook breder ? De velg blijft immers even breed.
Een 215/65 heeft toch ook een grotere omtrek. De auto kan dan theoretisch harder lopen.

Waarop moet men letten bij nieuwe banden voor een Vivaro ? (snelheid, laadvermogen)

Als ik daar bv. een 215/65 op leg mag dat van de Belgische keuring ? (bandenmaat staat blijkbaar niet op het gelijkvormigheidsattest)

ma jun 02, 2008 8:53 am
Profiel
Scheurneus

Antwoord met een citaat
Bericht 
Hey .7,

Blijkbaar ben je niet volledig thuis in de wondere wereld van de bandenmaten. Niet moeilijk aangezien er met mm's, inches en verhouding tov wordt gegoocheld. Kijk eens op Wikipedia dan kan je rustig nalezen welk cijfer juist wat is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bandenmaat
Op de 2,5 versie liggen standaard 215/65/16 banden dus dat kan. Je bak gaat niet sneller rijden aangezien De 215 versie is tov de 195 alleen breder. Dit gaat in rijgedrag een minimaal verschil geven en kan je totaal niet vergelijken met een sportvelg 18' of groter.

Optie is je velgen houden voor winterbanden, een leuke sportvelg (Gangsta heeft er nog te koop (? 18' & 20', topic onder te koop))

En al wat wijzer?

Grtz

Nitro

wo jun 04, 2008 9:19 am
Profiel
Scheurneus

Antwoord met een citaat
Bericht 
sorry een klikje teveel

wo jun 04, 2008 9:20 am
Profiel
Scheurneus

Antwoord met een citaat
Bericht 
Mijn uitleg klopt toch.
215/65 R16 = 2154,8 mm omtrek
195/65 R16 = 2073.1 mm omtrek

wo jun 04, 2008 11:25 am
Profiel
Scheurneus

Antwoord met een citaat
Bericht 
Jurgen,

Theoretisch klopt je uitleg doch in hoofdzaak is een 215 is 2 cm breder dan een 195. Het verschil in omtrek blijft miniem. Je moet dit maar eens navragen bij een bandenleverancier. Als je een 215/55/16 zou monteren, een band waarvan de flank veel lager is ga je dit wel duidelijk merken in afwijking. (niet doen)
Opel/Renault/Nissan gaan de snelheidsmeters niet bijstellen afhankelijk van de bandenmaat die onder die karren staan.
Bijkomend puur theoretisch ga je bij verschillende modellen van banden in eenzelfde maat ook wel verschil meten in omtrek afhankelijk van type.
Na x-duizend km is je band meer afgesleten en klopt het theorieverhaal zeer zeker niet meer.
Maak er geen exacte wetenschap van en als je moet kiezen neem dan die 215's maar. Enkel letten op de loadindex van de band die je kiest.
De leverancier weet dit ook. (een goede toch)

Als je een gps hebt in de auto die de snelheid aanduidt weet je ineens de exacte snelheid die je rijdt. En het eventuele verschil dat de meter aanduidt op je kar. :roll:

Bij mij is dat bij alle snelheden quasi een kleine 10 km te veel. Of ik nu met mijn zomer- of wintersloffen rij. 50 - 120 - 180 - ? :lol: maakt weinig uit. Steeds bijna 10 te veel

grtz

grtz

wo jun 04, 2008 4:44 pm
Profiel
Site - beheerder

Antwoord met een citaat
Bericht 
Hey,als ik dat bij mijn bus(Trafic)meet dan is het verschil bij 50 ong 3.5 km lager,bij 100 ong 5 lager en bij 150 ong 9 lager.bandenmaat 215-65-16. Bij 215 70-16 is er geen verschil.Dan is 100 op de teller ook 100 op de gps dus echte km,s.Suc6,Pim.

do jun 05, 2008 9:05 am
Profiel WWW
Scheurneus

Antwoord met een citaat
Bericht 
PimTrafic schreef:
Hey,als ik dat bij mijn bus(Trafic)meet dan is het verschil bij 50 ong 3.5 km lager,bij 100 ong 5 lager en bij 150 ong 9 lager.bandenmaat 215-65-16. Bij 215 70-16 is er geen verschil.Dan is 100 op de teller ook 100 op de gps dus echte km,s.Suc6,Pim.

Kan best kloppen, ik heb er 225-65-16 op, lijkt net of hij niet zo hard meer gaat op de teller nu.

za jun 14, 2008 9:15 am
Profiel
Junior Vivaro

Antwoord met een citaat
Bericht 
Hallo

Ik heb standaard 215-65-16 en rij in de zomer rond met 225-45-17 met als resultaat een vééééél beter weggedrag. Bochten neem je veel sneller dan met de standaard banden.(helt niet zoveel over)
Alleen zoals je zegt als je 100 rijdt, rij je maar 92.
Dat is dan weer positief voor de boetes.
Het verschil in omtrek tussen beide combinaties is naar mijn berekening 16 cm of 7.52%.
Wat waarschijnlijk niet door de keuring zal goedgekeurd worden????
Zolang de laad en snelheidsindex voldoende zijn zou dat toch geen probleem mogen geven.
Heb het al eens nagevraagd bij enkele banden leveranciers, opel dealers, de keuring en niemand kan een passend antwoord geven.
Op goca.be (de keuring) kun je de originele bandenmaat ingeven en dan word er berekend tot welke maten je kan uitbreiden.
Alleen werkt dit niet bij bestelwagens.
Wat een apenland.
Alanus

ma jul 14, 2008 12:05 pm
Profiel
Site - beheerder

Antwoord met een citaat
Bericht 
Hoi Alanus,

Wij hebben een 245/45 R18 opliggen en als onze ouders achter ons aanhobbelen rijden we beiden dezelfde snelheid en op hun wagen liggen de standaard wielen. Wat je zei over de wegligging is het inderdaad prachtig!!!!! Ons karretje neemt bochtjes tegen 140 waar vrienden van ons met hun Beemer moeten lossen aan 120 terwijl hun wagen ook verlaagd is en bredere schoenen aanheeft.

Als ik tijdens de wintermaanden de winterschoenen aantrek is het een HEEL andere wagen!!!

di jul 15, 2008 9:39 am
Profiel
Scheurneus

Antwoord met een citaat
Bericht 
@ex-astrake: en hoe zit het dan met het verbruik met 18" velgen.

zou voor mezelf wel iets bredere willen, maar heb weer schrik van klapbanden, zoals ik met mijn T4 heb gehad op 17". Ik moet regelmatig veel en zwaar laden. dan lijkt het mij niet zo ideaal

di jul 15, 2008 12:28 pm
Profiel
Junior Vivaro

Antwoord met een citaat
Bericht 
Het verbruik is hetzelfde.
Maar die klapband zal er wel gekomen zijn omdat je geen versterkte, of niet genoeg versterkte banden had.
De mate van versterking hangt af van je totale gewicht + laadvermogen.
In mijn geval L1H1 moet je index 99 hebben.

Groetjes Alanus

di jul 15, 2008 6:54 pm
Profiel
Site - beheerder

Antwoord met een citaat
Bericht 
Trooper, het is inderdaad aan de banden gelegen, wij hebben index 105 of zoiets, het zijn dunlop SP Sport en voorzien voor het dragen van gewicht.
Wat het verbruik betrefd is het minder met de 18" dan met de standaard 16". Verschil van bijna een liter/100km.

Je bent van Oost-Vlaanderen he? Ga eens langs bij Interband te Lokeren met onze groeten en vraag naar Hans, hij kan je helpen met raad en daad. En wat de prijs betrefd kan hij best mee bij de voordeligsten.

Groeten
Davy & Isabelle

di jul 15, 2008 8:01 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]